2019 / 2020 m.m. siūlomos darbų temos:
Prof. dr. Alfredas Bumblauskas
Siūlomos kursinių ir bakalauro darbų temos:
I. LDK paveldas ir atmintis:
- LDK mūrinis paveldas: 1790 m. Gyventojų surašymo duomenys
- Vokiečių ordino mūrinis paveldas: šaltinių ir tyrimų apžvalga
- Sarmatija=LDK: naujų legendų genezė
- Gotai ir baltai: paramokslas ir mokslo koncepcijos
- LDK vardo likimas pasaulio ir europos žemėlapiuose
- LDK kartografijos paminklai ir jų tyrinėjimai
- Vytauto raštinės raštų kalbos ir Vytauto vardo formos
- Lietuvių abėcėlės raida ir šiuolaikinė „w“ byla
- „Autochtoninė“ Lietuvos daugiakalbystė: analogijų paieškos
- „Žemaičių tautos sunaikinimo“ byla: istorinės realijos, interpretacijos (Telšių teismo procesas)
- „Civitas ruthenica“ – metropolito miestas Vilniuje; tyrinėjimų būklė
- Vilnius – bažnytinės unijos metropolis
- Vilnius ir Rytų krikščionybės šventieji
- “Antrosios Lenkijos” idėja. Analogų paieškos Lietuvos polonizacijai: Airija ir Škotija, Vengrija ir Čekija, Norvegija ir Suomija.
II. Atminties vietos: simboliai ir kontroversijos. Užmarštys:
- Sovietinė Žalgirio atminties genezė
- Liublino unija: kontroversijos
- Gegužės 3-osios konstitucija ir jos įpaveldinimo byla
- 1792 m. liepos 23-oji: užmaršties motyvai
- 1920 m. liepos 12-osios Lietuvos-Rusijos sutartis: slaptojo protokolo byla
- 1921 m. ruduo: antrasis P. Hymanso planas ir jo atmetimas: užmaršties genezė
- 1940 m. birželio 15 d.: kur planas „R“?
- 1944 m. Glintiškės-Dubingiai. Įpaveldinimo byla
- Aukštieji Paneriai – įpaveldinimo interpretacijos
- Rainiai ir Telšiai: trys II pasaulinio karo aukų memorialai
- Lietuvių tradicinės tapatybės simbolių kilmė
- H. Senkiewicziaus „Tvanas“ – Lenkijos atminties vieta ir Lietuva
- H. Senkewicziaus „Kryžiuočiai“ – Lenkijos atminties vieta ir Lietuva
- Vilniaus universiteto atminties galerijos
- LAF’o atsišaukimai: skirtingos atmintys ir užmarštys.
Doc. dr. Donatas Brandišauskas
Siūlomos kursinių darbų temos:
-
Sakytinė istorija: Baikalo Amūro Magistralės statybos;
-
Sakytinė istorija: Sibiro tremtinių pragyvenimo strategijos;
-
Ekspedicijų į Lietuvos žmonių tremties vietas tyrimai.
Doc. dr. Jurgita Verbickienė
Siūlomos kursinių darbų temos:
- Atvykstamojo žydų turizmo organizavimas: privačių gidų veiklos analizė;
- Knygos paie žydus po 1990 m.: kiekybinė ir kokybinė analizė;
- Žydų paveldo pristatymo iniciatyvos. Įtaigumo ir poveikio visuomenei įvertinimas;
- Kaip kalbėti vaikams apie Holokaustą: gerųjų užsienio patirčių identifikaviams ir analizė;
- Etninių ir konfesinių bendruomenių paveldo pristatymas XXXX vietovėje/ regione: galimybių studija;
- Žydų krautuvė tarpukario Lietuvoje: istorinė rekonstrukcija;
- Lietuvos žydų istorija ir jos kontekstai Lenkijos žydų istorijos muziejuje “Polin”;
- Žydų ir miestiečių santykiai LDK miestuose;
- Žydų repatriacija iš sovietinės Lietuvos;
- Žydų saviveikla sovietinėje Lietuvoje;
- Iš Lietuvos kilusių žydų organizacijos užsienyje: veikla ir nariai, Lietuvos suvokimo kontekstai;
- Karaimų dvasinio lyderio Serajos Šapšalo kolekcija: struktūra ir kilmė;
- Etninių ir konfesinių mažumų istorijos ir kultūros pristatymas krašto muziejuose: situacijos įvertinimas ir galimybių studija;
- Žydų ekonominio gyvenimo tarpukario Lietuvoje rekonstrukcija: xxxx vietovės atvejis;
- Šiandienos Lietuvos visuomenės žinios apie žydus/ totorius/ karaimus: jų šaltiniai ir kokybinis įvertinimas;
- Kapinės Lietuvos atminties kultūroje;
- Žydų kvartalų sudarymo tendencijos LDK;
- Žmogaus amžiaus supratimas ir jo nusakymas (gali būti tyrinėjama skirtingais istoriniais laikotarpiais).
Doc. dr. Aurelijus Gieda
Siūlomi kursinių ir bakalauro darbų teminiai blokai:
-
Istorika ir istoriografijos istorija: Lietuvoje ir Europoje;
-
Europos idėjos istorija;
-
Lietuva Europoje, Europa Lietuvoje: sąryšiai, identitetas, atmintis;
-
Lietuvos intelektualinė istorija: autoriai, idėjos, tekstai;
-
Lietuvos inteligentijos istorija: grupės, ideologijos, veiklos programos;
-
Istorijos didaktikos ir istorijos metodikos tradicija Lietuvoje;
-
Vasario 16-osios minėjimų tradicija: atmintis, idėjos, diskursai;
-
Kultūra, istoriografija ir atmintis išeivijoje (1944–1993);
-
1883–1940 metų Lietuvos kultūros profiliai: kultūros ir mokslo institucijos, švietimas, radijas, kinas, laisvalaikis, kasdienybė ir šventės, reklama, kalendoriai, socialinė kritika, politinė kultūra, atmintis, lietuvybės paieškos kultūroje, juokas ir satyra, sportas ir transportas <...>.
Doc. dr. Rūta Šermukšnytė
Siūlomos kursinių darbų temos:
- Idealaus istorijos vadovėlio idėja tarpukario Lietuvoje;
- Etnografinio muziejaus vaidmuo ir perspektyvos šiuolaikiniame pasaulyje;
- Pilietiškumo ugdymas parodinėmis priemonėmis. Valstybės pažinimo centras: koncepcioja ir edukacinė vertė;
- Skaitmeninės patirties panaudojimas mokant istorijos: kompiuterinių mokomųjų programų ir priemonių istorine tematika analizė;
- Istorijos mokymo sovietizavimas – „Tarybinio mokytojo“ analizė;
- Kaip sudominti vaikus mokykline istorija? Didaktinių principų ir „gerųjų pavyzdžių“ analizė;
- „Kuriozai“ muziejų edukacijoje Lietuvoje: edukacinių programų temų ir turinio tyrimas;
- Muziejaus edukatoriaus Lietuvoje portretas.
- Lietuvos jūrų muziejaus fenomenas
- Laida „Istorijos detektyvai“
- Muziejaus edukatoriaus portretas
- Kino, TV, muzikos muziejai: koncepcijos ir lietuviškų pavyzdžių analizė
- Vaizdai - informacijos šaltinis ar iliustracija istorijos pasakojimui? Lietuviškų istorijos vadovėlių analizė
Doc. dr. Grigorijus Potašenko
Siūlomos kursinių ir bakalauro darbų temos (temos gali būti tikslinamos konsultacijų metu):
I. Lietuvos etnokultūrinė įvairovė, mažumos ir jų kultūros paveldas: „ilgoji“ istorija
- Stačiatikybės istorija Lietuvoje: 13–20 a.: paplitimas ir raida, religinė ir socialinė padėtis, santykiai su katalikais ir unitais;
- Sentikybės istorija Lietuvoje: 17– 21 a. pradžia;
- Lietuvos rusų, ukrainiečių ir baltarusių paveldas XIX – XX a.: objektai, kompleksai, personalijos ir interpretacijos problemos;
- Lietuvos lenkų ir vokiečių paveldas XIX – XX a.: objektai, kompleksai, personalijos ir interpretacijos problemos;
- Tautų Sąjunga ir etninės mažumos Europoje: 1919-1939 m.;
- Lietuvos politinė struktūra ir etninė politika 1918-1940 m.: integracijos politika ir socialinė įvairovė dominuojančios tautinės/etninės savimonės šalyje;
- Lietuvos partizanai ir migrantai/vietiniai rusai pokaryje: 1944 – 1953 m.;
- Rusai, lenkai, baltarusiai, ukrainiečiai ir kiti sovietinėje Lietuvoje: migracija, socialinė padėtis, personalijos;
- Prozorovai, Jegorovai, Nikitinai, Pimonovai Lietuvoje XIX – XX a.: giminės geneologija, religinė, ūkinė ir visuomeninė veikla;
- Ikonų tapybos tradicijos Lietuvoje XIX–XXI a. pradžioje: unitai, stačiatikiai, sentikiai, katalikai.
II. Lietuvos visuomenės ir kultūros istorija. Lietuviškumas ir etninių mažumų istorija, jų teisių apsauga ir kultūros paveldas: „trumpoji“ istorija ir dabartis:
- Europos kultūrinė įvairovė: daugiakultūriškumo idėjos iškilimas ir nuopuolis? Naujos diskusijos apie įtraukimą ir adaptaciją moderniose visuomenėse;
- Etninė adaptacija ir politika Europoje: daugumos ir mažumų santykiai, bendri etninių mažumų apsaugos standartai, įvairios etninės politikos strategijos ir skirtingos praktikos;
- Etinių mažumų paveldas šiuolaikinėje Lietuvoje: įpaveldinimas, interpretacijos, klastojimai;
- Valstybinė kalba (-os) ir daugiakalbystė šiuolaikinėje Europoje: skirtingi modeliai ir patirtys lyginamojoje perspektyvoje;
- Rytų ir Vidurio Europa po 1989 m.: daugiakultūrės šalys be nuoseklienės daugiakultūriškumo politikos?
- Lietuvos etninė politika ir mažumos 1990–2019 m.: tarp kultūros pliuralizmo ir dominavimo (strategijos ir etapai);
- Etnokultūrinės įvairovės adaptacija ir mažumos Lietuvoje 1990–2019 m.: švietimo ir kalbos politika;
- Lietuva, Latvija, Estija 1990-2019 m.: visuomenės integracijos politikos ir etninės mažumos.
III. Teoriniai aspektai
- Nacionalizmas, tautiškumas, tauta, etninė mažuma: R. Brubaker, W. Kymlicka, Ch. Taylor ir kt. pozicijos;
- Daugiakultūriškumas: idėja, ideologija, judėjimas;
- Naujoji kultūros istorija.
Doc. dr. Aurimas Švedas
Siūlomos kursinių darbų temos:
-
Požiūrių į sovietmetį sklaida lietuviškame intelektualiniame diskurse ir viešojoje ersdvėje;
-
Sakytinės istorijos teorinės ir metodologinės savybės;
-
„Baltų dėmių“ lietuvių istoriografijoje naikinimo procesas Sąjūdžio epochoje;
-
Vilniaus universiteto, kaip atminties vietos, konstravimo procesas sovietmečiu;
-
Kūrėjo situacija sovietmečio epochoje: tarp prisitaikymo ir pasipriešinimo?
-
Kinas istorijoje, istorija kine.
Doc. dr. Salvijus Kulevičius
Siūlomos kursinių ir bakalauro darbų temos, susijusios su:
- paveldosaugos istorija, teorija ir praktika;
- atminties studijomis.
Doc. dr. Genutė Kirkienė
Kursiniams ir bakalauro darbams siūloma tematika:
-
LDK senosios giminės (xx) ir jų tradicija;
-
Vilnius kaip Bažnytinės unijos centras: tyrinėjimų būklė (reikalinga lenkų k.);
-
Vilniaus miesto krimonogeninė situacija XVIII a. pab.- XIX a.pradžioje;
-
Vilniaus universiteto kilnojamųjų kultūros turtų kaupimas - xxx muziejai, kolekcijos;
-
Vilniaus universiteto turtų (xxx muziejų, kolekcijų) išdalijimas Rusijos institucijoms;
-
Dvarų kasdienybės paveikslas / rekonstrukcija remiantis inventoriais, bei išlaidų knygomis;
-
LDK atminties vietos kaimyninių šalių (x) istorinėje kultūroje.
Dr. Bernardas Gailius
Kursinių darbų temos:
- Ginkluoto civilių pasipriešinimo Europoje Antrojo pasaulinio karo metais priežastys;
- Generolo Konstantino Kleščinskio byla;
- Valstybės gynimo idėja Lietuvos visuomenėje: nuo 1918-1920 m. Nepriklausomybės kovų iki 1944-1953 m. partizanų karo;
- Komunistinis pogrindis ir jo vertinimai Lietuvoje 1918-1940 m.;
- 1926 m. gruodžio 17 d. perversmas: kodėl žlugo demokratija?
- Lietuva 1944-1953 m. partizanų ateities vizijose.
Bakalauro darbų temos:
- XX a. vidurio Ginkluoto pasipriešinimo sąjūdžių Lietuvoje ir Ukrainoje palyginimas;
- Visuomenės santykis su kontržvalgyba ir politine policija 1918-1925 m. ir 1927-1939 m. laikotarpiais.
Dr. Artūras Vasiliauskas
Kursinių darbų temos:
- LDK XVII amžiaus antros pusės testamentai kaip egodokumentas;
- Seimelių dokumentai XVII antros pusės - XVIII amžiaus pirmos pusės LDK pavietų knygose;
- Valstiečių kasdienybės aspektai LDK XVIII teismų dokumentuose;
- Šiuolaikinės pseudomokslinės teorijos apie senovės baltų civilizaciją.
Dr. Inga Leonavičiūtė
Siūlomi kursinių ir bakalauro darbų teminiai blokai (detalesnės temos derinamos individualiai):
- Šv. Brunonas Kverfurtietis ir 1009-ieji (Istoriografiniai / šaltinotyriniai / atminties detalizavimai);
- Vilniaus universiteto istorija (detalesnė tematika: studentijos istorija; Stepono Batoro universitetas; senojo universiteto atmintis Stepono Batoro universitete; universiteto jubiliejai, ypač 1929 ir 1939 m.; SBU uždarymo klausimas 1939 m.);
- Vilniaus universiteto dokumentinis (plačiąja prasme) paveldas;
- LDK vizualiniai šaltiniai. Vaizdinis paveldas;
- LDK dokumentinis (plačiąja prasme) paveldas Lietuvos / užsienio šalių atminties institucijose;
- Lietuva Viduramžių kartografijoje;
- Lietuva Renesanso ir Naujųjų laikų Europos / pasaulio kartografijoje;
- LDK kartografinis paveldas;
- Kartografinis paveldas Lietuvos atminties institucijose.
Dr. Loreta Skurvydaitė
Siūlomi kursinių darbų teminiai blokai:
- Temos iš LDK Heraldikos srities:
- LDK Heraldikos raidos tendencijos;
- Pagrindiniai LDK Heraldikos elementai;
- LDK Heraldikos formavimosi aplinkybės;
- Miestų ir asmenų Heraldika.
- Temos iš Vilniaus universiteto istorijos.
Dr. Nerijus Babinskas
Siūlomos kursinių ir bakalauro darbų teminiai blokai (konkreti tema derinama individuliai):
-
Istorinių mezoregionų (Mitteleuropa, Norden ir panašiai) sampratos ir tyrimo prieigos;
-
Visuotinės istorijos atnaujinimo koncepcijos ir istorinio mąstymo globalizavimo idėjos: gilioji, didžioji istorija, neuroistorija ir kita;
-
Istoriniai Europos pasieniai lyginamosios istorijos ir sociologijos požiūriu: ypač ikimodernūs ir ankstyvieji naujieji laikai;
-
Metodologinio nacionalizmo įveikos būdai istoriografijoje: transnacionalinė, globalinė istorija ir kita.
-
Sociogamtinės istorijos (социоестественная история) paradigma: idėjų kritinė analizė (tik kursinis, būtina skaityti rusiškai)
-
Ankstyvųjų Vidurio Europos monarchijų sociopolitinės raidos ypatumai (tik kursinis, būtina skaityti rusiškai, pageidautina – ir lenkiškai arba čekiškai)
-
Antikinio gamybos būdo koncepcija anglosaksiškoje istoriografijoje (tik kursinis; būtina skaityti angliškai)
Dr. Dovilė Troskovaitė
Siūlomos kursinių ir bakalauro darbų temos:
- Vytauto Didžiojo kulto formavimasis Lietuvos nekrikščioniškose bendruomenėse ir jo raiška bendruomeninėse praktikose;
- Lietuvos etninių mažumų organizacijos tarpukariu: steigimas, veikla, reikšmė bendruomenių tapatumui;
- Valstybinių švenčių minėjimas Lietuvos nekrikščioniškose bendruomenėse XX a. pirmoje pusėje;
- Šiuolaikiniai etninių mažumų muziejai ir ekspozicijos Lietuvoje: idėja, turinys ir rekomendacijos;
- Sovietizacija ir jos poveikis Lietuvos nekrikščioniškoms bendruomenėms (interviu metodas).
Dr. Akvilė Naudžiūnienė
Siūlomos kursinių ir bakalauro darbų temos (temos tikslinamos konsultacijų metu):
- Štetlų istorijos Lietuvoje XIX a. - XX a. pr. ir jų paveldas po 1990-ųjų (konkrečiu atveju identifikuojant atskirą štetlą tyrimui)
-
Nuobodžioji istorija: mokyklinių Lietuvos istorijos datų ir faktų naratyvo analizė
-
Lietuvos istorijos mokymas(is) tautinių mažumų mokyklose Lietuvoje po 1990-ųjų
-
Lietuvos istorijos mokymas(is) lietuvių diasporose (konkrečiu atveju identifikuojant tam tikrą diasporos bendruomenę)
-
"Ekrano" gamykla Panevėžyje (1962-2006 m.): socioistorinių pokyčių dimensija
-
Istoriko tapatybės raida nepriklausomybę atkūrusioje Lietuvoje: savirecepcija ir visuomenės recepcija